#1 – Zijn visie op de klantbelofte van Domino’s!

Bijna iedereen heeft  wel eens pizza besteld. Doe je dat – net als ik – met enige regelmaat, dan weet je ook dat je vroeger moest bellen om je bestelling te plaatsen. Tegenwoordig kan dat veel makkelijker. Je pakt je smartphone of laptop en daar ga je. Tegenwoordig bestaan er zelfs app voor. Mag ik nog even tussendoor heel trots delen dat wij ook apps maken?

Watertandend stel ik mijn menu samen en ik zie wanneer mijn bestelling wordt bereid, wanneer de pizza in de oven wordt geschoven en wanneer ik de bezorger kan verwachten met mijn warme pizza. Binnen 30 minuten bedank ik de vriendelijke bezorger, dat is de klantbelofte van Domino’s.

Of je het lekker vind is een kwestie van smaak. Maar iedereen die er wel eens besteld heeft, weet dat de klantbeleving van Domino’s onderscheidend is. Daar valt weinig over te twisten.

Wellicht heeft Domino’s één van de meest kritische klanten als het aankomt op online waarde leveren. Onder andere digital natives, die niet anders gewend zijn dan dat alles digitaal af te handelen is en daarbij ook verwacht dat deze interactie naadloos werkt.

Trage service zou de pizzabakker veel geld kosten vanwege hun belofte om binnen 30 minuten na bestelling een warme pizza te leveren. Van de bank van de klant, tot aan de pizza-oven, van de bezorger tot de deurbel en weer naar de bank van klant. Deze klantbelofte moet vloeiend werken. Dit vraagt veel van hun IT-omgeving en servercapaciteit. Maar ook data-management is een noodzaak om aan deze klantbelofte te voldoen.

Om 18:00 uur ben ik vast niet de enige die zin heeft in wat lekkers en ik heb het idee dat deze groep alleen maar groeit. Opschalen en afschalen is een behoefte van Domino’s om te kunnen voldoen aan hun klantbelofte. Wanneer de omvang en het tijdsframe van de grootste drukte wijzigt, hebben zij dit snel in beeld en kunnen zij dit opvangen. Scheelt ook weer in de kosten.

Als wereldwijd opererende organisatie zijn zij afhankelijk van diverse tijdzones. Daarom regelen zij op een lokaal niveau hun IT behoefte. Slim! Zo beweegt hun servergebruik mee met mijn wensen als klant zijnde.

Het is bijna te makkelijk om ongezond te eten.

Tools zoals Azure gebruiken in jouw voordeel

Voor veel klantinteractie worden digitale tools gebruikt en vaak is er ook een voorspelbare fluctuatie waarop je moet acteren. Veel MKB bedrijven zijn uiteraard moeilijk te vergelijken met een global als Domino’s, echter is de waarde-creatie van jouw bedrijf ook steeds meer afhankelijk van de werking van je IT-systemen.

Microsoft Azure biedt deze mogelijkheden. Zo kan ook jij jouw klantbelofte gemakkelijk realiseren, maar ook aanscherpen en hoog houden, ongeacht hoe succesvol je ook bent.

Jouw klantbelofte realiseren…