Meer dan telefonie: Voice over IP (VoIP) en de handige functies!

Telefonie. Zelfs met alle technologische mogelijkheden zoals e-mail en “appjes” blijft het een belangrijke manier om te communiceren, ondanks dat bellen zelf nog steeds hetzelfde lijkt. Toets een nummer in en begin met bellen. Simpel toch? Toch verandert de technologie achter de schermen razendsnel.

Gewoon telefoneren toch?

Een van de laatste innovaties is Voice over IP, ook wel VoIP!

Het is “gewoon” telefoneren over het internet, de digitale opvolger van telefonie. Om het nog makkelijker te maken, ook wel het DAB+ voor radio onder de telecom.

Met VoIP is het mogelijk High Definition te bellen. Dit is bellen met een hogere audio kwaliteit, wat ook geldt voor beeldbellen, a la FaceTime!

“Ja, interessant hoor…” horen we je denken. Maar wat kan het toevoegen aan jouw bedrijf?

Telefooncentrales zijn niet meer de massieve kasten die je voor honderden euro’s moet aanschaffen. Ze passen tegenwoordig zelfs op mini PC’s! Deze VoIP centrales zijn te vergelijken met de alom bekende Lego blokkendoos. Je pakt een blokje (functie) die je wilt hebben en die koppel je aan een ander blokje (functie). Denk hierbij aan doorschakelen, tijdschakeling, van vast naar mobiel, van technische dienst naar verkoop.

Direct de juiste gegevens in beeld

Maar ook – en nu wordt het echt interessant – het integreren van een CRM-pakket. Stel, je wordt gebeld door KB-IT. Door de koppeling tussen de VoIP centrale en jouw CRM pakket worden de gegevens opgehaald van KB-IT (want dit wordt herkend aan het nummer) en de gegevens van KB-IT worden getoond op het beeldscherm. Geen extra wachttijd voor de beller, snellere handelingen voor degene die de telefoon opneemt!

Beschikbaarheid van collega’s

Maar ook het doorverbinden kan met de techniek van vandaag een stuk eenvoudiger. Met VoIP kan je direct zien of jouw collega beschikbaar is.

Zakelijk bellen met je privé-telefoon

Met de total communicator genaamd I AM kan je een chatbericht sturen naar je collega met de vraag om Pietje,  Keesje, Klaasje, who ever terug te bellen. Maar ook beeldbellen is een optie. Misschien wel de mooiste functie? De I AM app voor iOS en Android! Hiermee kan je met je privé telefoon maar met je zakelijke nummer bellen. I-de-aal!

Maar wat als ik ook een vast-zakelijk-telefoonnummer gebruik?

Geen zorgen! Ook hiervoor kan een VoIP centrale worden ingezet. Je bent natuurlijk niet altijd op kantoor. Zei iemand daar lekker buiten de deur lunchen? Door de VoIP centrale in te zetten kan zowel vast-telefoonverkeer als GSM-telefoonverkeer beheerd worden. Alle telefoontjes ontvangen, van beide telefoonnummers telefoontjes ontvangen… Of zelfs geen telefoontjes ontvangen.

Het kan allemaal.

VoIP…